Mazury, znane również jako Kraina Tysiąca Jezior, to region geograficzny i etnograficzny w północno-wschodniej Polsce, który jest częścią dawnych Prus. Region ten jest bogaty w historię, kulturę i przepiękne krajobrazy, które przyciągają turystów z całego świata.
Mazury to region wyjątkowy w skali całej Europy, nazywany nie bez powodów „Mazury Cud Natury”. Trudno znaleźć podobne miejsce, które obfituje w tak wiele atrakcji, takich jak możliwość żeglugi, szaleństw motorowodnych, pływania na desce, uprawiania wędkarstwa z pomostów i łodzi, rejsów statkami wycieczkowymi czy uprawiania kajakarstwa po tysiącach jezior czy rzek, atrakcyjne spędzanie czasu na piaszczystych plażach, możliwość jazdy rowerami po specjalnie dedykowanych trasach, jazda konna, leśne spacery, loty balonem czy samolotami zwiedzanie niewielkich, klimatycznych i historycznych miasteczek, odwiedzanie wspaniałych zabytków z różnych epok historii (od wczesnego średniowiecza po II wojnę światową).
Na Mazurach znajdziecie nawet lotnisko z historycznymi samolotami, miasteczko westernowe, wioskę indiańską, skanseny, muzea, średniowieczne zamki i pruską twierdzę, miejsca kultu pogańskich Prusów, czy wreszcie muzeum militarne pełne czołgów, pojazdów opancerzonych i innego sprzętu wojskowego.
W tym regionie Polski po prostu nikt nie może się nudzić. Wieczorami miasteczka, porty i tawerny tętnią życiem kulturalnym i muzyką do późnych godzin nocnych. Jeśli jednak lubicie biwakować na dziko, na łonie przyrody – czekają na Was tu setki miejsc na campingach, polach namiotowych czy też miejscach odludnych, gdzie jednak można rozbić namiot.
Historia Mazur sięga czasów średniowiecza, kiedy to tereny te były zamieszkiwane przez rozmaite plemiona pruskie. W XIV wieku region zaczął być zasiedlany przez osadników z Mazowsza, co dało początek nazwie „Mazury”. Od 1525 r. do 1657 r. Mazury stały się częścią lennych Prus Książęcych pod zwierzchnictwem Polski.
W 1525 roku przeszły na protestantyzm, co miało duży wpływ na kształtowanie się odrębności regionu. Po wcieleniu tych ziem do Prus, przez wieki następowała stopniowa germanizacja Mazurów, choć w wielu regionach nadal pozostawał aktywny polski żywioł. Mazury po I wojnie światowej, w wyniku przegranego przez Polskę plebiscytu przynależności narodowej, znalazły się w granicach Niemiec. Mimo tego większość Mazurów nie czuło się ani Niemcami, ani Polakami ale Mazurami. W wyniku porażki Niemiec w II wojnie światowej, Mazury znalazły się w granicach Polski. Część mieszkańców tych ziem, w obawie przed represjami ze strony Rosjan i Polaków, zdecydowała się na emigrację do Niemiec. Ci którzy pozostali przez długie lata byli traktowani jako Niemcy, element obcy i podejrzany. Dopiero od niedawna zmienia się podejście do odrębności kulturowej Mazurów, ich tradycji i języka, jakże podobnego do obecnego polskiego.
Mazury są wyjątkowe ze względu na swoje naturalne piękno. W tym regionie znajduje się około 2600 jezior. Jednym z najbardziej znanych jezior są Śniardwy, największe w Polsce, często nazywane „Mazurskim Morzem”. Jego rozległa przestrzeń wodna rozciąga się aż po horyzont, usiana wyspami, z których każda skrywa własne tajemnice i historie. Na jednej z takich wysp, Czarcim Ostrowie, znajdują się pozostałości wojskowego składu żywności znanego jako Fort Lyck, zbudowanego w latach 1784-1786.
Kolejną perełką jest Selmęt Wielki, słynący z fotogenicznych krajobrazów. Jezioro o długości 11 km i głębokości 22 metrów otoczone jest polami i łąkami, oferując malownicze widoki i spokojne miejsca do wędkowania. Za najczystsze jeziora na Mazurach uważane są akweny: Świętajno, Jegocin, Jagodne i Głęboczek.
Pojezierze Mazurskie to nie tylko duże jeziora, ale także te mniejsze, spokojniejsze, które przyczyniają się do uroku regionu. Na przykład Święcajty, część kompleksu jezior Mamry, oferuje bardziej zaciszną scenerię do żeglowania lub spokojnych pikników nad brzegiem wody.
Należy pamiętać, że niektóre mazurskie jeziora objęte są strefą ciszy, czyli nie wolno tam wpływać na łodziach wyposażonych w silniki. Zakaz ten dotyczy akwenów: j. Nidzkie (większa część), Dobskie, Wojnowo, Buwełno, Ublik Duży, Ublik Mały, Dejguny, Gołdopiwo oraz na rzece Sapinie do śluzy Przerwanki.
Przez Mazury przepływa także 7 rzek, w tym rzeka Krutynia, która oferuje wspaniałe warunki do uprawiania kajakarstwa.
Warto również wspomnieć, że Mazury są często nazywane „Zielonymi Płucami Polski” ze względu na ich czyste powietrze i obfitość „jeszcze dzikich” terenów zielonych. Na Mazurach znajdują się dwa Parki Narodowe: Biebrzański i Wigierski, a także wiele rezerwatów przyrody, które chronią cenne gatunki fauny i flory. Do najbardziej znanych należą: Mazurski Park Krajobrazowy, Park Krajobrazowy Puszczy Rominckiej oraz Puszcza Borecka.
W wodach Mazur występuje około 50 gatunków ryb słodkowodnych. Do najpopularniejszych należą: szczupak, sandacz, okoń, leszcz, lin, węgorz, płoć, jaź i sielawa. W jeziorach można spotkać również gatunki łososiowate, takie jak łosoś i troć jeziorowa.
Na Mazurach gniazduje ponad 250 gatunków ptaków. Do najliczniejszych należą: wróble, sikory, mazurki, kaczki, gęsi, kormorany i łabędzie. Można tu również spotkać wiele gatunków drapieżnych, takich jak jastrzębie, krogulce, orły bieliki i czarne bociany. Mazury są również ważnym miejscem postoju dla ptaków wędrownych, takich jak bociany, żurawie i gołębie grzywacze.
Na terenie Mazur spotkamy około 45 gatunków ssaków. Do największych należą żubry, łosie, jelenie, dziki i słynne koniki polskie. W lasach można spotkać również mniejsze ssaki, takie jak sarny, lisy, borsuki, kuny i wiewiórki. Na Mazurach żyją również gatunki drapieżne, takie jak wilki, rysie i żbiki.
System kanałów mazurskich, sieć dróg wodnych, która przepływa przez malownicze krajobrazy Mazur. Ten skomplikowany system został zaprojektowany w celu połączenia jezior mazurskich. Początki kanałów sięgają XVIII wieku, a ich budową kierowali polscy inżynierowie Józef Naronowicz-Naroński, Samuel Suchodolec i Jan Władysław Suchodolec. Te wczesne kanały, prymitywne, ale funkcjonalne, połączyły jeziora Śniardwy i Mamry, pokazując potencjał takiego systemu dróg wodnych. (cd. na stronie 7).Jednak dopiero w połowie XIX wieku kanały przybrały bardziej nowoczesną formę. W latach 1854-1857 znaczące roboty publiczne przekształciły kanały, ustanawiając trasę, którą po raz pierwszy przepłynął parowiec „Masovia” 3 września 1856 roku. Okres ten oznaczał szczyt wykorzystania systemu kanałów, z sześcioma śluzami i dziesięcioma mostami ułatwiającymi przepływ towarów i ludzi w całym regionie.
System obejmuje kilka znaczących kanałów, takich jak: Kanał Nidzki, łączący jeziora Guzianka Mała i Nidzkie, Kanał Jegliński, łączący jeziora Roś i Seksty, Kanał Tałcki, łączący jeziora Tałty i Tałtowisko, Kanał Grunwaldzki, łączący jeziora Tałtowisko i Kotek Wielki.
Szczególnie ambitnym projektem był niedokończony Kanał Mazurski, mający stworzyć bezpośrednie połączenie między jeziorami mazurskimi, a Morzem Bałtyckim poprzez rzeki Łynę i Pregołę. Jego budowa rozpoczęła się na początku XX wieku, ale została wstrzymana z powodu burzliwych wydarzeń wojen światowych.
Po II wojnie światowej kanały mazurskie nie przechodziły większych prac modernizacyjnych, a jedynie dbano o ich drożność. Kompleksowe naprawy i renowacje kanałów mazurskich i śluz na nich funkcjonujących odbyły się w ostatnich 3 latach. Dzięki temu zdecydowana większość mazurskich kanałów została pogłębiona, a ich brzegi zabezpieczone. Remonty przeszły również śluzy i wybudowano nową – Guziankę II. Wszystko po to by żeglarze, motorowodniacy i statki pasażerskie mogły korzystać
z tych dróg wodnych bezpiecznie i komfortowo.
Szlak Wielkich Jezior Mazurskich to rozległa sieć połączonych ze sobą jezior i kanałów, oferuje wyjątkowe doświadczenie żeglarskie, które łączą w sobie piękno przyrody, znaczenie historyczne i dreszczyk emocji związany z eksploracją.
Trasa wodna rozpoczyna się na jeziorze Brzozolasek w pobliżu miasta Pisz, a kończy na kanale w Węgorzewie, przemierzając na północ szereg urokliwych jezior, w tym Nidzkie, Bełdany, Mikołajskie, Tałty, Szymon i Mamry, by wymienić tylko kilka. Szlak rozciąga się na ponad 130 kilometrów, wijąc się przez ponad dwadzieścia jezior i jest dostępny dla różnych jednostek pływających, od żaglówek i kajaków po motorówki, a nawet większe statki obsługiwane przez Żeglugę Mazurską oraz największy statek żaglowy śródlądowy - Chopin. Należy też pamiętać o największym katamaranie Faryj IV, urokliwej Perle Mazur i flocie jachtó Robert’s. Podróż jachtem żaglowym przez całą długość szlaku (od Węgorzewa, rzeka Węgorapa, do Jaśkowa, jez. Nidzkie) trwa zazwyczaj od 7 do 12 dni, w zależności od tempa i przystanków po drodze.
Nie da się wytłumaczyć do końca miłości… i cudu. Pięknie jest w wielu zakątkach Polski i świata. Mamy jednak wrażenie, że to właśnie na Mazurach chłoniemy i dostrzegamy tę przyrodę i magię jezior we właściwy sposób. Tutaj większość z nas staje się lepsza, milsza i bardziej życzliwa, to właśnie tutaj potrafimy zachwycić się zachodem słońca czy sarenką skaczącą po łąkach. Tak jakbyśmy w miejscu, skąd pochodzimy tego nie było. Na Mazurach dostrzegamy więcej, bo Mazury… to po prostu MAZURY!
Na stronie sloneiwoda.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.